مستند سنت نذر به کارگردانی میثم شجاعی هنرمند تایبادی داستان خانواده ی اهل سنت تایباد را به تصویر میکشد که سالهای طولانی در ایام محرم دیگ نذری حلیم برپا می دارند و از این طریق ارادت خود را به ساحت اهلبیت(ع) خصوصا امام حسین(ع) ابراز می دارند.

به گزارش تایبادخبر، این مستند که به حمایت کانون بسیج هنرمندان تولید شده است با  روایت جواد   آفریدون  ، تصویربرداری حسین اسدی ، صدابرداری ارشاد بابادی ، عکاسی  سودابه سلیمانی ، کارگردانی میثم  شجاعی و پشتیبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  تایباد تولیدگردید. خبرنگارما گفتگویی صمیمی با  کارگردان این مستند انجام داده است که  در زیر آمده است:

تایبادخبر: خودتان را معرفی کنید:

- میثم شجاعی عضو کوچکی از خانواده هنری شهرستان تایباد و دانشجوی رشته سینما هستم.

تایبادخبر: تا به حال تجربه کار مستند نیز داشته اید؟

- خیر . سنت نذر اولین تجربه من در فیلم سازی است.

تایبادخبر: درباره مستند توضیحی کلی بدهید:

- مستند سنت نذر روایتی از خانواده اهل سنت تایبادی است که بر طبق سنتی با قدمت بیش از پنجاه سال با نیت الی الله در روز عاشورا دیگ نذری برپا میکنند و ثواب آن را به پیشگاه حضرت رسول(ص) و اهل بیت رسول الله(ص) تقدیم میکنند.

- وی ادامه داد: تصویربرداری کار بر عهده حسین اسدی و مجری کار جواد آفریدون بودند. ارشاد بابادی نیز مدیریت تولید و سرکار خانم سلیمانی نیز عکاسی کار را برعهده داشتند و این حقیر نیز به عنوان کارگردان کار را میدریت میکردم.

تایبادخبر: هدف از ساخت این مستند چه بود؟

- امروز موج اسلام خواهی و اسلام گرایی در جوامع بشری بیش از هر زمان دیگری در حال وقوع است و این به دلیل کمبود معنویت و عدالت در نفس  و جوامع مکاتب و ادیان دیگر است. دنیای غرب و شرق امروز با رسیدن به اوج آسایش و رفاه و امکانات مادی باز هم در استفاده از آن امکانات دچار آشفتگی است و هر چه تلاش میکند تا به آرامش برسد، در دست یافتن به این مهم ناکام میماند. آنچه که امروز  انسانهای ساکن غرب و مقلدان سبک زندگی غربی که نقطه مقابل سبک زندگی اسلامی است، ندارند وجود معنویت است. همین نبود باعث گرویدن جمع کثیری از ادیان و مکاتب دیگر به اسلام شده است.

- وی اظهارکرد: موج اسلام خواهی باعث شد تا دولت مردان غرب ، به ایجاد اختلاف در میان مسلمین  بپردازند، البته لازم است یاد آور شوم که سیاست “تفرقه انداز و حکومت کن” در برهه ای از زمان به خاطر استفاده از ممالک اسلامی و چپاول و غارت منابع آن ها بود و حال که موج گرایش به اسلام در کشور های غربی گسترش یافته است سیاست اول آنها سیاست تفرقه انگیزی و اسلام هراسی است. امروز آمریکا و متحدانش با لباس اسلام  به جنگ اسلام آمده اند و بر آن شده اند که تفرقه ای عظیم در بین دو مذهب بزرگ شیعه و سنی بیاندازند.

- کارگردان مستند نذر افزود: از جمله این سیاست ها  کم رنگ کردن اهل بیت رسول الله در بین اهل سنت است، شاید جوان های هم سن و سال من به خاطر نداشته باشند اما وقتی از بزرگ ترها میپرسیم آن ها می گویند که در گذشته کمیت و کیفیت حضور اهل سنت در مراسمات عزاداری حضرت امام حسین (ع) چگونه بوده است.

- وی تصریح کرد: هدف “سنت نذر” برجسته کردن نقاط مشترک است، سنت نذر میتوانست سنت نذر نباشد؛ میتوانستیم به صورت خیلی رسمی از علمای اهل سنت و شیعه دعوت کنیم تا در قاب دوربین مان ظاهر شوند و به صورت دیپلماتیک و رسمی حرف هایی را پیرامون وحدت و نقاط اشتراک بزنند، اما آنچه برای ما مهم و حائز اهمیت است این است که مخاطب به محض دیدن تصاویر با موضوع ارتباط برقرار کند و مصداق های آن سخنرانی ها و حرف هایی که از تلویزیون و دیگر رسانه ها می بیند و می شنود را به عینه ببیند و آن را درک کند. نگوید این برنامه چند دقیقه حرف تعارف آمیز بود.

- وی خاطرنشان کرد: از آن طرف هم برخی شیعیان که دور از محیط اهل سنت هستند فکر میکنند سنی ها مخالف اهل بیت(ع) هستند و در مواردی بر اثر تبلیغات سو شبکه های ماهواره ای که به نام شیعه فعالیت دارند اما نه تنها مورد تایید علمای شیعه نیستند بلکه از نظر قاطبه آن ها مردود است فعالیت میکنند ؛ برادران اهل سنت را با فرقه ظاله وهابیت یکی میدانند. “سنت نذر” میخواهد آن چیزی را یادآوری کند که دشمن نمیخواهد و سعی دارد آن را کمرنگ کند.

تایبادخبر: در پایان اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید:

من از همه کسانی که در تهیه این مستند با ما همکاری داشتند تشکر میکنم و از مردم به خاطر کمبود هایی که این مستند داشت مخصوصا بحث صدای مستند عذرخواهی میکنم. این را هم اعلام میکنم که ما معتقد نیستیم که کار ما یک کار کامل و بی نقص است اما آنچه بیشتر برای ما حائز اهمیت بود موضوع و محتوای آن بود و  امیدوارم که مردم از دیدن آن رضایت داشته باشند و ان شاءالله به آن نقطه ای برسیم که همه دشمنان اسلام عزیز که هدفش زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت است در این مقابله و جنگ نرم ناکام بمانند.